Tamiya

Koszyk 0 Produkt Produkty (pusty)    

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
0,00 zł Razem

Realizuj zamówienie

U.S. M3A2 Personnel Carrier Zobacz większe

U.S. M3A2 Personnel Carrier

tam35070

Nowy

Ten produkt nie występuje już w magazynie

88,00 zł

Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją:

Historia cen produktu

U.S. M3A2 Personnel Carrier

Najniższa cena produktu z dnia

Najniższa cena w ciągu 30 dni przed aktualną promocją:

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni

Więcej informacji

M2-M3-M5 Half-Track to rodzina amerykańskich, półgąsienicowych transporterów opancerzonych z okresu II wojny światowej. Pierwsze prototypy pojazdów tej rodziny powstały w 1938 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1941-1944, kończąc się wytworzeniem kilkudziesięciu tysięcy pojazdów tego typu! Rodzina pojazdów M2-M3-M5 Half-Track była napędzana albo silnikiem White 160AX o mocy 147 KM albo silnikiem IHC RED-450-B o mocy 142 KM. Uzbrojenie pojazdów było bardzo różne i zależne od wersji, najczęściej jednak obejmowało dwa karabiny maszynowe: Browning M2HB kal. 12,7 mm oraz Browning M1919 kal. 7,62 mm.

 

Pierwsze próby wdrożenia pojazdów półgąsienicowych do US Army miały miejsce już w latach 20. XX wieku, ale dopiero pod koniec lat 30., po wielu eksperymentach, doprowadziły one do zamierzonego efektu. W 1938 roku powstał bowiem prototypowy Half-Track Personnel Carrier T7, a nieco później zmieniono temu pojazdowi nadwozie na analogiczne do wozu Scout-Car M3 – tak powstał protoplasta całej rodziny M2-M3-M5 Half-Track, czyli Half-Track Scout T14. To ta wersja weszła finalnie do produkcji wielkoseryjnej w 1941 roku. W jej toku powstały trzy główne warianty tego transportera opancerzonego. Pierwszym był M2 Half-Track, który mógł zabrać do 10 osób oraz służył jako transporter oraz ciągnik artyleryjski dla haubic kal. 155 mm. Później pojawiła się wersja M3 Half-Track, która była 13-osobowym transporterem opancerzonym o powiększonym przedziale załogowym i wydłużonym kadłubie. Posiadał również z tyłu kadłuba drzwi. Był to pojazd wysoce uniwersalny, który pełnił rolę: transportera, ciągnika artyleryjskiego, ambulansu, wozu dowodzenia czy wozu łączności. W grudniu 1942 roku weszła do produkcji wersja M5 Half-Track, która była bardzo podobna do wersji M3, różniła się jednak miejscem produkcji (zakłady International Harvester), jednostką napędową oraz była produkowana przede wszystkim dla odbiorców zagranicznych. Pojazdy z rodziny M2-M3-M5 Half-Track rozpoczęły swój szlak bojowy od walk na Filipinach w latach 1941-1942, a później były używane na bardzo szeroką skalę przez wojska amerykańskie zarówno w rejonie Pacyfiku, w Afryce Północnej, jak i w toku kampanii włoskiej i w Europie północno-zachodniej do 1945 roku. Pojazdy M2-M3-M5 Half-Track były używane przez bardzo wiele państw, m.in.: Wielką Brytanię czy Związek Radziecki, który otrzymał spore ich ilości w ramach programu Lend-and-Lease. Były również wykorzystywane przez Polskie Siły Zbrojne. Po 1945 roku wzięły udział w wielu konfliktach zbrojnych, na przykład: wojnie koreańskiej (1950-1953), wojnie sześciodniowej (1967 r.) czy wojnie Yom-Kippur (1973 r.).