Schwimmwagen (Volkswagen Typ 166) to niemiecki, lekki samochodów terenowy o zdolnościach amfibijnych z okresu II wojny światowej. Jego pierwsze prototypy powstały w latach 1940-1941, a produkcja seryjna była realizowana w okresie 1942-1944. W sumie powstało ok. 14.300 egzemplarzy tego wozu. Schwimmwagen liczył sobie ok. 3,83 m długości, przy szerokości liczonej na 1,48 m oraz wysokości rzędu 1,62 metra. Masa własna dochodziła do 910 kilogramów. Napęd zapewniał pojedynczy silnik 4-cylindrowy o mocy do 25 KM i pojemności 1,1 litra. Prędkość maksymalna na lądzie sięgała 80 km/h, a w wodzie – 10 km/h.
Schwimmwagen (Volkswagen Typ 166) został opracowany na potrzeby niemieckiego Wehrmachtu, w biurze projektowym Ferdynanda Porsche, w oparciu o bardzo udany wóz terenowy Kübelwagen (Volkswagen Typ 82). Główne zmiany konstrukcyjne dotyczyły: zastosowania napędu na wszystkie koła (4x4), dodania zdolności amfibijnych, co wymagało sporych ingerencji w kadłub wozu oraz jego kształt i wodoszczelność, jak również dodania śruby napędowej z tyłu pojazdu czy ingerencji w system przeniesienia napędu. Po serii prób i testów poligonowych, w których prototypy ulegały dość sporym zmianom, powstała bardzo udana, lekka amfibia o niemałych zdolnościach do jazdy w terenie, która były wykorzystywana w jednostkach Wehrmachtu i Waffen-SS jako lekki pojazd transporty, wóz rozpoznawczy czy samochód dyspozycyjny wyższych oficerów.